fredag 30 januari 2015

Flaskpost från P

Jag har läst boken Flaskpost från p av Jussi Adler Olson.

Jag tycker att boken var jättebra och spännande att läsa igenom hela boken. Det hände alltid något, både när man får följa förövaren, offret och utredare. Alltid fanns nåt man fick följa som var spännande och gjorde att man undrade mer och ville veta fortsättningen. En annan sak som jag tyckte var bra var att medan utredarna försökte lösa huvudbrottet i boken, så hände det en massa saker omkring, och de löste samtidigt ett annat brott på samma gång som de utredde huvudbrottet. All händelse som skedde runt om handlingen, mellan människor och i deras liv, gjorde läsningen väldigt rolig och inte minst spännande. Ju närmare slutet jag kom ju mer kände jag att jag ville läsa och veta fortsättningen, ibland ville jag inte ens lägga ifrån mig ipaden för att sova på kvällen. Jag gillar hur författaren har lagt upp utdelningen i parralellhandligen, med att man får se många "scener" i boken två gånger från tex både kommissariens och förövarens perspektiv. Det var även bra att man i början fick läsa om mannen och hans fru och att man inte förstod hur det hängde ihop med historien, för att det sedan ska läggas ihop som ett pussel, och att man kan få gissa vad som ska hända och hur allt hör ihop. Slutet var också jättebra med en väldigt oväntad Twist, i och med att man fick veta att huvudoffret i boken var död. Då det var hundra sidor kvar så trodde man att boken skulle ha nåt segt slut, men sen när det är så bra som det var så blev jag helt exalterad. Nu uppkommer ytterligare en handling, och det är nu det blir så himla spännande då man får följa förövaren, utredare och ytterligare två människor som försöker ta fast förövaren. När jag läste dessa sista sidor i boken så kändes det som att de utspelade sig i en väldigt snabb och actionfylld miljö, och detta gjorde så att jag bara flög igenom allt spännande och kände att jag verkligen kunde föreställa mig omgivningen. Ett toppenslut!
Jag tror att en sak som författaren ville visa för människor är hur sjukt religiösa sekter är, hur deras religion helt tar över deras liv. Han vill förmodligen att det ska nå ut till människor, så att de som är med i såna här sekter kanske kan ta tag i sitt liv och tänka på sig själva lite istället för deras allsmäktige Gud och alla hans regler. Eftersom att så mycket om reiligiösa sekter och deras regler tas upp i boken och föraktas så tror jag att detta var åtminstone en av hans avsikter att förmedla nånting till oss. En annan sak var nog att polisen kan komma fram till en väldans massa fler bevis på endast ett enstaka litet bevis, eftersom att de löser ett stort brott med massor av mord på bara en liten flaskpost som det inte knappt syns vad det står på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar