tisdag 8 april 2014

Vad händer sen?

"Vi bara stog där och såg på när.."

Den här boken ett litet hål i mörkret är en bra Drama bok.
Är du en läsare som gillar lite sorg och vet hur det känns när man förlorar det bästa man har, någon som man stod väldigt nära och den bara försvann, då är detta en bok för dig.
Själv så är jag inte så intresserad av böcker men den här boken va speciell, den väckte upp tankar, jag tycker att Ingrid olsson är en bra författare för hon skriver böckerna så att de som kanske har problem med att läsa kan läsa och hänga med i boken.

Boken handlar om en kille som heter Calle, han har en lillebror vid namn Örjan.
Calles mamma ringer Calle och berättar att hans farmor hamnat på sjukhus. Calle hamnar på samma buss som sin nya granne hon som spelar gitarr. Några dagar efter fyller hans farmor år och hon får en t-shirt, farmorn blir bara sämre och sämre efter varje dag. Men vad händer igentligen? Vill du veta så läs boken.

Miljön i den här boken utspelar sig oftast hemma i hemmet eller på sjukhuset.
 När jag läste boken så tänkte jag på mig och min mormor vi är som bästa vänner, jag tyckte att boken var bra, man förstod oftast vad man läste om. Men ibland så förstod man inte vart dom var men förövrigt var boken en bok som jag skulle kunna läsa igen. Slutet hade jag svårt för att läsa eftersom att jag förstod vad som skulle hända. Författaren använde sig av mer slang ord än gamla ord, det var mer "nya" ord i texten tycker jag. När jag läste boken så tror jag att boken vill förmedla att man ska ta vara på det bästa man har. Att det lilla man har kan betyda så mycket.

Jag rekommenderar denna boken till personer som är runt 14-17 år ungefär, då man kanske inte tänker på hur bra man igentligen har det och att ta vara på det.  Det spelar ingen roll om du är en som läser fort eller lite saktare, du hänger med i boken iallafall.
-Paulina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar