tisdag 8 april 2014

Vad händer efter hoppet?

Boken heter "Känslan av att hoppa" och skriven av Ingrid Olsson.
" - Jag tycker det är så jobbigt att leva,vill  bara försvinna. Varför? Varför kan inte jag få vara lycklig och glad som de andra? De andra lyckas, vad är det som gör att inte jag lyckas? Varför kan jag inte bli av med min blyghet?"

Boken handlar om en tjej som heter Lisen. Hon går på gymnasiet och ska snart ta studenten. Siri är hennes bästa kompis, Siri har tagit hand om Lisen i skolan. Lisen hänger aldrig med sina kompisar på fester. Lisen är blyg, hon får prata med kuratorn. Men hon tycker det är jobbigt, så hon säger att allt är bra men det inte är det. Hon berättar mycket om sin barndom i början av boken. På somrarna brukar Siri följa med Lisen och hennes familj till deras sommar ställe. Men den här sommaren vart det inte så. Det var bara hennes familj. Men i grannhuset hade det flyttat in en ny familj, i familjen fanns det en kille i samma åldern som Lisen. Lisens familj gick dit en dag för att hälsa på de, efter det var Lisen med killen varje dag. Lisen vill ta självmord men har svårt att ta klivet ut från taket.

Boken var inte spännande i början men ju längre man kom i boken desto mer spännande blev det. Bokens budskap är att man aldrig ska sluta kämpa och tro på sig själv. Språket hon använder i boken är vanlig svenska och jag rekommenderar den här boken för personer som har det jobbigt i livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar