tisdag 8 april 2014

Självmord utan anledning?

Om någon tar självmord tänker man att den personen hade det jobbigt i sitt liv, men man tänker aldrig på att hen kanske tog självmord utan anledning... "Känslan av att hoppa" är en ungdomsbok skriven av Ingrid Olsson.

Hela boken är ett brev skrivet av Lisen, mottagaren är död, han tog sitt liv lite innan hon skriver brevet. Lisen är en tyst tjej som bara pratar med sina föräldrar och vänner, hon brukar nästan aldrig prata med nån annan. Hon tycker inte om att vara i centrum. Hon har aldrig delat med sig av sina känslor tidigare men i detta brev får hon äntligen det. Hon tror att han är den ända som kan förstå henne. Lisen funderar nämligen själv på att ta självmord, men hon har inte så många anledningar till det, hon har föräldrar som älskar henne, många vänner, mat varje dag. Nästan inget att klaga på. Men hon brukar ändå vara på det där parkeringshus taket som den där killen hoppade ifrån. Nu är bara frågan: kommer hon att hoppa?

Boken var inte direkt så spännande eller fartfylld, och jag brukar inte vara intresserad av andra böcker, men den här var helt okej. Den fick mig att inse hur andra kanske känner sig. Vissa rader kanske man känner igen sig lite i. Ingrid använder ett vanligt skrivspråk med riktiga ord och man kan förstå lätt.

Så den här boken är inte den bästa jag läst, men jag tyckte om den och jag tycker andra också ska läsa den. Jag skulle rekommendera den  till folk som är osäkra på sig själva. Men det utesluter inte någon. Alla kan läsa den här så att man kan tänka ur andras perspektiv.

Skrivet av: Tobias Perneblad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar