tisdag 8 april 2014

Ingen vet vad jag egentligen vill

Det är en kille i skolan som tagit livet av sig och nu tänker Lisen väldigt mycket på att kanske ta självmord, att bara försvinna från allt och alla, att bara falla från den höga kanten att bara ta steget, om det är rätt eller fel vet hon inte? Om du läser den här boken får du reda på det, och hur kanske många ungdomar tänker om sitt liv.
Den här är boken heter Känslan att hoppa och är skriven av Ingrid Olsson. Boken är skriven i jag-form och den handlar om Lisens liv, en ung kvinna som har väldigt mycket tankar om livet. När alla i skolan får reda på att en kille har tagit livet börjar alla att tänka, varför? Varför gjorde han det? Men Lisen tänkte: "Varför inte? Varför gör inte jag det? Jag har ett väldigt bra liv, underbar familj och vänner som bryr sig om mig, väldigt bra betyg, MVG i allt förutom svenska, men ändå är det där steget över kanten nästan det enda som återkommer i mina tankar varje minut, varför?"
Lisen som går sista året på gymnasiet tänker som sagt väldigt mycket på livet, hur ska det sluta för Lisen ska hon göra så killen som tog livet, eller ska hon kämpa och verkligen kriga för att orka med livet, hon har det svårt. Om du vill veta hur det går för Lisen tycker jag du ska läsa boken.
Det är bra för både vuxna och ungdomar för att veta hur vissa ungdomar kan ha det, så man kan ha en fundering på deras liv eller om man har det jobbigt själv att man inte är den enda som har det så, så man vet att alla kan klara det. Jag tycker man ska läsa boken. Den är väldigt bra och intressant, blev väldigt fast nästan direkt och den är bra om man har det jobbigt eller för vuxna så dom vet hur man kanske har det.
John

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar