tisdag 8 april 2014

Hoppa är allt jag tänker på

"Du vet inte vem jag är, men jag skriver till dig ändå. Jag har ingen annan att prata med. Ingen jag kan prata med på riktigt. Bara nån som du kan klara av det jag ska berätta. Bara du kan förstå det som finns bakom mina ögonlock. När jag blundar står jag där uppe, längst ut på kanten och vinden sliter tag i mitt hår. Marken drar som en magnet i kroppen när jag tittar ner."

Boken heter Känslan av att hoppa, och det är Ingrid Olsson som har skrivit den. Boken är lite speciellt skriven, det är skrivet från första persons perspektiv och det är Lisens egna tankar som beskrivs och det blir en väldigt speciell bok. Boken är en rätt så deppig fast jag vet inte om detta är en genre. Om man läser denna bok kan detta göra det lätt att inse hur vissa ungdomar känner sig inombords, även fast ingen annan kanske vet det.

Boken handlar om Lisen som går sista terminen i gymnasiet. Lisen är väldigt tyst av sig, hon gör allt för att inte synas, hon vill inte få någon uppmärksamhet alls. Men i samma stund vill hon ha allt det där, hon vill våga synas, hon vill våga vara en utåtriktad och glad person, hon vill verkligen inte vara blyg längre. När hon en dag kommer till skolan får hon reda på att en kille på skolan tagit sitt liv genom att hoppa från ett parkeringshus. Alla blir förvånade och tycker det är hemskt. Men Lisen, hon känner bara att hon vill göra slut på sitt liv på samma vis, för hon orkar inte mer. Så nu skriver hon brev till denne kille, bara för att hon inte har nån att prata med, ingen annan skulle förstå.
Vill du veta om Lisen överlever? Vill du veta om hon gör allt för att ändra sig själv, eller om hon bara ger upp.

Jag tycker att boken var bra. Den var annorlunda skriven, och jag tror inte det finns så många i sitt like. Den var lätt att läsa och eftersom den bara hade 67 sidor tog det heller ej så lång tid  att läsa. Det var en bra ide att skriva som om hon skriver brev, det gör det lite mer som en dagbok och det blir spännande. Språket som hon använder är ungefär vanligt språk, det är inte så mycket slang, mest bara vanlig svenska. Jag tror att detta kan vara en bra för ungdomar som mår dåligt, då många säkert tror att de är de enda med sådana tankar. Men den här boken kan även vara bra för vuxna som vill förstå sig på hur en del ungdomar kan känna sig. Hon beskriver många tankar och det är väldigt invecklat, det gör så man får en bra bild av hur hon mår.

Spännande och rörande bok som jag tror skulle passa de flesta tonåringar men jag tror att även vuxna skulle tycka om boken.

Filip

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar