söndag 19 maj 2013

Han som föddes att möta mörkret

"Hans svåra och farofyllda uppdrag tar honom tvärs över Havet till de mystisksa Sälöarna. Här hamnar han i en värld helt olik den han är van vid. Men allt är inte som det ser ut att vara
-Torak måste vara på sin vakt för att kunna skilja vän från fiende... Nu tvingas han utkämpa en av sitt livs hårdaste strider."

Bokens heter Vargbröder Havets Fångar. Författaren heter Michelle Paver som också har skrivit böcker som "I kärlekens spår" och  5 andra Vargbröder blöcker:

Vargbröder
Vargbröder Havets Fångar
Vargbröder Demonernas Port
Vargbröder Jagad av klanerna
Vargbröder Ondskans Schaman
Vargbröder Våldnadens Berg


Boken handlar om Torak som reser genom Storskogen för att hitta ett botemedel till en fruktansvärd sjukdom som har drabbat klanerna. Resan tar honom över havet till en sorts folk som Torak knappt inte vet nåt om alls om. Det blev inte som han hade tänkt sig och han stöter på många problem samtidigt som han har en mystisk förföljare i hälarna hela tiden. Torak och hans varg Ulv har länge vart ifrån varandra och försöker ständigt leta efter varandra. Ulv hittar Toraks bästa vän Renn och tillsammans letar de efter Torak som är försvunnen. Boken utspelar sig för ca 6000 år sen i norra Europa när allt var täckt av skog.

Jag tyckte boken var spännande och det hända saker hela tiden vilket ville få mig läsa mer men jag är för lat för och läsa så jag sluta efter ett tag och gjorde nåt annat. Boken var lång och fylld av händelser och båda farliga och spännande saker som händer Torak och hans vänner. Jag tycker en bra bok ska ha mycket händelser annars är den inte spännande.
Författaren använder ett gammaldags språk, inte som dagens språk med typ i nästan varje mening. Inget snofsigt språk med konstiga ord heller för den delen med gammaldags. Budskapet vill nog säga oss att vänner är alltid bra att ha och man ska inte lämna de för man behöver de för eller senare. också att man inte ska ta förhastade slutsatser för man vet inte hur fel eller rätt det kan gå längre fram.

Boken är spännande med mycket händelser, jag gillar den men jag är inte mycket för att läsa så jag blev tvingad för jag är för lat. jag rekommenderar boken till de som gillar äventyr och fantasi böcker med magi och andra häxkonster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar