måndag 29 april 2013

Boken som får pulsen att stiga.

Man förstår redan vid första meningen av Sankta Psyko att Johan Theorin är en begåvad författare. Varje mening gör att allt blir så levande. Nu i efterhand känns det som att boken beskriver en spännande tid i mitt liv som jag själv upplevt, den bästa bok jag läst!

Boken handlar om Jan som kommer till en västsvensk stad för att jobba som förskolelärare, men det är inte för jobbet han sökt sig till förskolan.
   Förskolan ligger bredvid sjukhuset Sankta Patricia, med ökennamnet Sankta Psyko, för psykiskt störda pacienter.

Jan har varit med om mycket i sitt liv, varav de flesta händelser varit negativa. Han har varit med om allt från mobbning till misshandel, från skärsår till självmordsförsök. Men en tid i hans liv som varit bra var då han träffade henne, hon som fick honom att le.

Jan försöker ny söka upp henne som vuxen., men allt går inte som planerat.
   Det blir en lång historia med många spännande händelser och chockerande avslöjanden. Sankta Psyko av Johan Theorin är alltså en riktigt bra bok!

Slutet var riktigt spännande och de flesta frågetecken blev till punkt. Men jag har fortfarande kvar ett litet frågetecken: "vad hände sen?". Det kommer jag aldrig få reda på och jag tror att frågetecknet kommer sitta kvar en lång tid framöver.

Det fanns en röd tråd genom hela boken och nästan allt som hände hade en fortsättning.
Jag rekommenderar boken till dig som gillar riktigt spännande böcker och är ganska läsvan. Läs den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar